چگونه از ایجاد تنش در خوابگاه دخترانه جلوگیری کنیم

  • نویسنده گونا صادقیانی
  • تاریخ انتشار 1402/03/29
چگونه از ایجاد تنش در خوابگاه دخترانه جلوگیری کنیم

چگونه از ایجاد تنش در خوابگاه دخترانه جلوگیری کنیم

جلوگیری از تنش در خوابگاه دخترانه به شما كمك مي كند كه بتوانيد اختلاف ها، رنجش ها و گلايه ها را به صورت سالم و سازنده اي بیان کنید و برای آنها راه حل های سالمی بیابید. راه حل هایی برندهبرنده یعنی راه حل هایی که هر یک از طرفین موافق آن باشند نه این که یکی برنده و دیگری بازنده باشد و نه آن که هر دو طرف بازنده باشند. به اين ترتيب، ساکنین پانسیون دخترانه تهران مي تواند به صورت سالمي به ارتباط خود ادامه دهند

اصول مهارت حل اختلاف

به محض این که با اختلاف، سوء تفاهم، رنجش و آزردگی روبه رو شدید از مهارت حل اختلاف کمک بگیرید. زیرا، اختلاف ها، سوء تفاهم ها و رنجش ها بر روی هم انباشته شده، توان شما را درمقابله با شرایط و اوضاع و احوال ضعیف می کنند. خود را آرام کنید.

با استفاده از مقابله های سالم به ویژه مقابله های هیجان مدار، از جمله روش های مختلف آرام سازی و پرت کردن حواس، خود را آرام کنید.

با هم اتاقی تان هماهنگ کرده و زمان مشترکی را برای حل اختلاف خود تعیین کنید. بعضی از افراد هنگام حل اختلاف، زمان خاصی را تعیین می کنند که برای طرف مقابل نه تنها مناسب نیست بلکه می تواند ناسالم و مضر نیز باشد.

در مورد آن چه شما را ناراحت کرده حرف بزنید. پرخاش نکنید، سکوت نکنید، طعنه وکنایه نزنید، در لفافه حرف نزنید. بلکه به صورت روشن، صریح و پسندیده عمل کنید.

از جملاتي استفاده كنيد كه با من شروع مي شود. درجريان حل اختلاف سعي كنيد كه از جملاتي استفاده كنيد كه با من شروع شود. جملاتي كه با تو شروع مي شود باعث مي شود هم اتاقیتان حالت تدافعی به خود بگیرد. هنگامي كه اين حالات را به او نسبت مي دهيد و او واقعا اين حالات و تمايلات را ندارد به شدت احساس مي كند كه نه تنها درك نشده بلكه در مورد او به اشتباه قضاوت سنگيني صورت گرفته است و همين موضوع اختلاف قديمي را تشديد مي كند. هنگامي كه از جملاتي استفاده مي كنيد كه با من شروع مي شود براي هم اتاقیتان روشن است كه اين احساس و استنباط شماست و بدون اينكه دچار احساسات منفي شود، متوجه ديدگاه شما و طرز تلقي شما مي شود. عبارت هايي كه با تو شروع مي شوند حالت انتقادآميز و قضاوت كننده دارند. بنابراين از به كاربردن آنها به شدت بپرهيزيد. عبارت هاي زير به شدت تخريب كننده هر نوع رابطه اي مي باشند:

تو هميشه منو عصباني مي كني.

تو هيچ وقت درست به حرفها گوش نمي كني.

تو اشتباه مي كني.

تو حق نداري ..

تقصير توست كه هميشه ....

مراقب لحن صحبت خود باشيد. از تحقير، تمسخر، توهين، احساس گناه دادن، شرمنده نمودن هم اتاقیتان در پانسیون دخترانه بپرهيزيد. به ياد داشته باشيد كه مي خواهيد مشكل و اختلاف را حل كنيد و هدف شما تخلية احساسات منفي نيست. شما نمی خواهيد به هم اتاقی خود حمله كنيد و صدمه بزنيد بنابراين، ضرورتي ندارد كه از تحقير، توهين و... استفاده كنيد. زماني فرد از اين روش ها استفاده مي كند كه عصباني و آزرده است، احساس مي كند كه به او لطمه زده شده و مي خواهد عصبانيت خود را بر فرد ديگري تخليه كند كه عامل اين ناراحتي است. تخلية احساسات با حل اختلاف كاملا متضاد است. درحل اختلاف به ابراز احساسات به نحو سالم پرداخته می شود. بنابراين جايي براي تخليه احساسات منفي وجود ندارد. به همين دليل ضروري است كه ابتدا آرامش خود را بازيابيد و سپس به حل اختلاف بپردازيد. درد دل و مشورت كردن با يك دوست، پياده روي سنگين، ورزش كردن، انجام كارهايي كه دوست داريم، دوش گرفتن، ديدن يك فيلم خيلي خوب، فرصت دادن به خود براي كسب آرامش، گفتگوي دروني با خود از روش هايي است كه مي تواند به شما كمك كند كه آرامش خود را بازيابيد.

از به كاربردن كلمات زشت و نامناسب بپرهيزيد. مراقب باشيد كه از كلمات نامناسب استفاده نكنيد. چون همان طور كه قبلا گفته شد هدف حل اختلاف است نه تخلية احساسات منفي و مخرب. گاهي اوقات افراد از كلماتي استفاده مي كنند كه علي رغم ظاهرشان معني و بار منفي دارند. به كاربردن الفاظي مانند اين منصفانه نيست و كمال بي توجهي است و از مانند آن بپرهيزيد.

اشتراک‌گذاری:

مقالات مشابه

امتیاز و نظرات