قوانین حاکم بر پانسیون دخترانه

  • نویسنده بشرا یعقوبیان
  • تاریخ انتشار 1402/01/31
قوانین حاکم بر پانسیون دخترانه

قوانین حاکم بر پانسیون دخترانه

پانسیون دخترانه محیط زندگی جمعی از دانشجویان و شاغلین است که برای مدت مشخصی به دلیل تحصیل یا اشتغال به کار در دانشگاه و ادارات و شرکت های مختلف دولتی و غیر دولتی، ملزم به زندگی در شهری غیر از شهر خود هستند. اقامت داشتن در پانسیون دخترانه در تهران و سایر شهرها دارای قوانینی است که تمام ساکنین موظف به رعایت آن هستند. البته دیگر مسکن های دانشجویی نظیر انواع خوابگاه پسرانه و دخترانه و سایر اقامتگاه دخترانه و پسرانه نیز کمابیش با چنین قوانینی در پانسیون، خوابگاه و اقامتگاه محل زندگی خود روبرو هستند. در ادامه مطلب به چند مورد مهم از این قوانین ذکر شده در آیین نامه خوابگاه و پانسیون های مختلف دولتی و خودگردان اشاره می شود.

پانسیون دخترانه

قوانین زمان ورود و خروج در پانسیون دخترانه

زمان ورود و خروج در پانسیون دخترانه و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی تعیین شده است که همان زمان مجاز جهت تردد ساکنین است. دانشجویان و دیگر ساکنین پانسیون دخترانه مؤظف اند که زمان ورود و خروج خود از خوابگاه را بر اساس آیین نامه و سيستم حضور و غياب تعیین شده در آن پانسیون تنظیم کنند. تنظیم غیبت ها و تاخیر در ورود و خروج دانشجویان و ساکنین پانسیون دخترانه در تهران و سایر شهرها بر عهده سرپرست و مسئولین پانسیون دخترانه است. ساکنین نیز  ورود يا خروج در ساعات غير مجاز مانند بازگشت از مسافرت، اردو و يا شرايطي كه خارج از اراده دانشجو باشد را باید گزارش کنند تا با ثبت در دفتر مخصوص خوابگاه و ارايه مدارك تاخیر یا غیبت آنان بلامانع باشد.

سرپرست خوابگاه باید به منظور حفظ نظم و امنيت پانسیون دخترانه تهران در ساعات پایانی روز و پس از پایان یافتن ساعات ورود به اتاق ها مراجعت کرده و ضمن رؤيت دانشجويان، حضور و غياب آن ها را در دفتر مربوطه ثبت و موارد غيبت را بررسي کند. دانشجويان و کارمندان ساكن در پانسیون دخترانه در تهران و دیگر شهرستان ها مي توانند بعضي شب ها را در منزل خويشاوندان ساكن در شهر محل تحصيل اقامت داشته باشند. البته باید توجه داشت که مدت مسافرت يا عدم حضور دانشجو بايد قبلاً تعيين شده باشد. به طوری که دانشجو موظف است برگه ی پاس را پر کرده و پس از بازگشت حضور خود را به سرپرست پانسیون اعلام کند.

پانسیون دخترانه

قوانین مربوط به ورود و خروج از پانسیون دخترانه ممکن است در نگاه اول قوانین محدود کننده ای به نظر برسد. اما واقعیت امر این است که برای مدیریت جامعه ای نظیر خوابگاه و پانسیون و همچنین برای تامین امنیت و آسایش تمامی ساکنین پانسیون دخترانه این کار لازم و ضروری می باشد. از آنجایی که بسیاری از ساکنین پانسیون دخترانه غیر بومی بوده و در شهر محل کار و تحصیل خود اقوام و آشنایان چندانی ندارند، عدم اطلاع از وضعیت ورود و خروج ساکنین گاهی می تواند به قدری خطرناک باشد که هزینه های گزاف جانی و مالی برای ساکنین پانسیون دخترانه در تهران به همراه داشته باشد. 

جابه جایی اموال پانسیون دخترانه

هرگونه جابجايي يا انتقال اموال عمومي در پانسیون دخترانه توسط دانشجویان و دیگر ساکنین ممنوع است. در پانسیون و خوابگاه های دولتی اموال و وسایل خوابگاه به دانشگاه تعلق داشته که اموال دانشگاه نیز به نوعی شامل بیت المال و اموال عمومی می باشد. در خوابگاه و پانسیون خودگردان نیز اموال و دارایی های پانسیون دخترانه و سایر پانسیون ها به صاحبین و دارندگان پانسیون تعلق دارد. تمامی اموال و دارایی های پانسیون دخترانه و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی تا زمانی که فردی در آنجا سکونت دارد در اختیار وی بوده اما ساکنین به هیچ وجه حق در جابجایی و دخل و تصرف در دارایی ها و اموال پانسیون را ندارند. 

پانسیون دخترانه

ایجاد مزاحمت در پانسیون دخترانه

مزاحمت هایی از قبيل ايجاد سر و صدا، درگيري و ايجاد هرگونه مزاحمت كه سبب سلب آسايش ساكنان پانسیون دخترانه شود، در محیط خوابگاه، پانسیون و اقامتگاه کارمندی و دانشجویی ممنوع مي باشد. نحوه رفتار ساكنین در پانسیون دخترانه تهران كه به علت وضعيت خاص ساختماني مشرف به اماكن مسكوني مجاور مي باشند، بايد طوري باشد كه موجب سلب آسايش همسايگان پانسیون نشود.

رعایت حقوق دیگران در پانسیون دخترانه

به منظور حفظ امنيت شئونات در آیین نامه های مربوط به اقامت ساکنین در خوابگاه و پانسیون ذکر شده است که تهيه عكس يا فيلمبرداري از محيط داخلي خوابگاه و پانسیون دخترانه و استفاده از دوربين عكاسي و تصويربرداري يا تلفن همراه داراي فناوري عكس و فيلم بدون اخذ مجوز از اداره امور خوابگاه ها ممنوع است. این امر مستقیما به تامین امنیت و حریم خصوصی تک تک ساکنین پانسیون دخترانه مرتبط است.

5- دانشجویان مسئول تعمیرات در خوابگاه نیستند:

دانشجويان ساکن در خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون در تهران و دیگر شهرها باید توجه داشته باشند که اجازه دخالت در امور تأسيساتي را ندارد و لازم است مشکل را به صورت كتبي و شفاهي به مسئول خوابگاه اعلام نمايد.

 

 

اشتراک‌گذاری:

مقالات مشابه

امتیاز و نظرات