تجربه های جدید زندگی در خوابگاه دخترانه تهران

  • نویسنده گونا صادقیانی
  • تاریخ انتشار 1402/03/11
تجربه های جدید زندگی در خوابگاه دخترانه تهران

تجربه های جدید زندگی در خوابگاه دخترانه تهران

تجربه زندگی در خوابگاه دخترانه تهران و سایر شهرها و تغییراتی که در محل و شیوه زندگی ایجاد میشود یکی از عوامل اثر گذار در وضعیت روحی و عاطفی ساکنین میباشد و این موضوع به نوبه خود تاثیر مستقیم یا غیر مستقیمی بر روی عملکردهای تحصیلی و رفتاری ساکنین پانسیون دخترانه خواهد داشت. علاوه بر اینکه محیط خوابگاه می تواند مشکلاتی را بر فرد تحمیل کند؛ از سویی دیگر، این امکان وجود دارد که محیط خوابگاه، برای فردیک منبع حمایتی باشد و همچنین میتوانند به بهترین مکان برای رفع مشکلات درسی، همفکری، تبادل اطلاعات و معلومات تبدیل گردند. از آنجایی که سبک زندگی در پانسیون دخترانه در تهران، نوعی متفاوت از زندگی است که فرد آن را تجربه می‌کند، به نظر می‌رسد نکات متعددی در رابطه با آن قابل طرح خواهد بود. مباحث بسیاری را در رابطه با این موضوع می‌توان مطرح کرد که به تعدادی از آنها در این مقااله اشاره شده است.

 

جدا شدن از خانواده

به طور سنتی انتظار این است که بسیاری از جوانان درصدد قطع پیوندها و نیل به استقلال بوده و دوست دارند روی پای خود بایستند. اما خیلی ها هم امروزه به دنبال چنین امری نبوده و والدین خود را همچنان  بهترین دوست خود  دانسته و ارتباط خود را با والدین حفظ می کنند. اگرچه ازیک زاویه دیگر چنین رابطه صمیمانه ای با والدین برای افرادی که دور از خانه هستند می تواند یک متغیر تحولی مثبت در نظر گرفته شود، اما این امر بیشتر برای دانشجویان خانواده های بیش حمایتگر به وقوع می پیوندد. والدینی که مثل پروانه دور فرزندان می گردند و بسیار مراقب فرزندان خود هستند. این امر خود به افزایش سن استقلال در جوانان امروزی که به نسبت نسل های قبلی بالاتر رفته است دامن می زند. از طرف دیگر برخی از ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران ممکن است در خانواده هایی رشد کرده باشند که از نظر عاطفی سرد و بی روح، خودشیفته و نارسیس، آزارگر، دمدمی مزاج، و یا خانواده طلاق باشند. تکلیف جدا شدن از والدین برای این روح های آسیب دیده دشوارتر است زیرا اینها هرگز دریک محیط خانوادگی امن و دلبسته رشد نکرده اند. در حقیقت چالش بین استقلال یا وابستگی به والدین یکی از مشکلات عمده دوره زندگی در خوابگاه است.

زندگی اجتماعی

شرایط اجتماعی دانشگاه و محیط های خوابگاهی همیشه مطلوب نیست. زندگی در اتاق های شلوغ و پر سر و صدای خوابگاهی، زندگی و تحمل آداب و رسوم متفاوت، احتمال هم اتاقی شدن با افراد ناباب، سیگاری یا اهل مواد و مشروبات الکلی، مساله سرقت در خوابگاه ها همگی جزء شرایطی است که زندگی در خوابگاه را دشوار می سازد به ویژه اگر فرد از نظر اجتماعی فردی کمرو یا از نظر اقتصادی و فرهنگی احساس متفاوت بودن نماید. این مسایل به همراه عدم مقاومت در برابر فشار همسالان برای انجام رفتارهای منفی مثل مصرف مواد و درگیر شدن در یک رقابت ناسالم و تقویت نگرش های کمال گرایانه در ساکنین و احساس نارضایتی از خود از جمله نقش ها و کارکردهای منفی همسالان محسوب می شود. از طرفی همسالان می توانند با کمک به فرایند جدایی از خانواده و سازگاری با محیط پانسیون نقش مثبتی در زندگی آنها ایفا نمایند.

تعاملات بین فرهنگی

به حق می توان خوابگاه را نماد تعامل و گفتگوی بین فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها دانست. اکثر دانشجویان به نوعی جز یکی از اقلیت های قومی فرهنگی محسوب می گردند. این امر فضا و شرایط مناسب و سودمندی را برای ساکنین فراهم می آورد تا با شناخت خرده فرهنگها و احترام گذاشتن به آنها زمینه رشد و بالندگی شخصی و تقویت هویت ملی را به منصه ظهور برسانند. اما اگر دانشجویی در یک شهر یا دانشگاه احساس اقلیت بودن بکند یکی از مشکلاتش این خواهد بود که احساس متفاوت بودن با دیگران می کند.

هویت یابی

چالش مهم زندگی دانشجوییو خوابگاهی که معمولا از دوره نوجوانی شروع می شود و انتظار می رود تا پایان دوره تحصیلات دانشگاهی به پایان برسد مساله هویت یابی و شکل گیری هویت است. شکل گیری هویت یک پروژه عظیم، دشوار و تا حدی مساله ایجاد یک برداشت مطمئن، قابل قبول، جامع، منسجم، مقاوم و درست از خود می باشد. هویت یابی مستلزم انتخاب ها و تعهدات تحصیلی، شغلی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی نیز می باشد. به صراحت می توان بیان کرد که همه اینها یک فهرست بلند بالا از تکالیفی است که فرد باید آنها را انجام دهد؛ چیزی که تاکنون سابقه نداشته است.

اشتراک‌گذاری:

مقالات مشابه

امتیاز و نظرات