ارتباط با هم اتاقی در خوابگاه دخترانه تهران ( بخش اول )

  • نویسنده گونا صادقیانی
  • تاریخ انتشار 1402/02/16
ارتباط با هم اتاقی در خوابگاه دخترانه تهران ( بخش اول )

ارتباط با هم اتاقی در خوابگاه دخترانه تهران ( بخش اول )

زندگی در خوابگاه خصوصیات خاصی دارد که پاره ای از آنها می تواند بسیار جذاب، سرگرم كننده، تفريحي و لذت بخش باشد. مانند زمان هایی که دانشجویان مدت های زیادی دورهم نشسته و به بگو وبخند و صحبت مشغو لاند یا در مورد موضوعی با کیدیگر بحث و گفت و گو می کنند، یا با رشته ها و تخصص ها و فعالیت های کیدیگر آشنا شده و برای زندگی خود از آنها استفاده می کنند وسایر موارد مشابه. از سوی دیگر، زندگی در خوابگا هها می تواند مشکلاتی هم ایجاد کند مانند زندگی با کی هم اتاقی که اهل همکاری نیست، قواعد و قوانین را زیرپا م یگذارد و یا احساس خجالت و ناتوانی از بیان عقیده، نظر و درخواست از بقیه ي هم اتاقی ها و موارد مشابه آن. در هرحال، زندگی خوابگاهی جنبه های متعدد و مختلفی دارد مانند: برقراری ارتباط سالم با سایر دانشجویان و به خصوص هم اتاقی ها، مشارکت در فعالیت های زندگی خوابگاهی، تقسیم وظایف و مسئولیت ها و مقابله با مشکلاتی که در زندگی خوابگاهی پیش می آید.

 ارتباط با هم اتاقی ها. اگر خوش شانس باشید و هم اتاقی هایتان افرادی سازگار، همراه، دارای روحیة همکاری باشند، زندگی خوابگاهی شما به خوبی سپری خواهد شد. مشکل از آن جایی شروع می شود که هم اتاقی ها در مورد مسائل مختلف با کیدیگر مشکل پیدا می کنند. اختلاف و تفاوت در مورد موضوع های مختلف امری ساده و بدیهی است. یکی از جوانانی که دوقلو به دنیا آمده بود می گفت: « من خوب می توانم بفهمم که آدم ها چرا این همه با هم اختلاف دارند. وقتی من که با مریم دوقلو هستم و شرایط زندگی کاملا مشابهی داشته ایم، این همه باهم تفاوت داریم خیلی عادی و طبیعی است که آدمهایی که از خانواده ها، شهرها، قوم های دیگری هستند با یکدیگر اختلاف و تفاوت داشته باشند متاسفانه، همیشه افراد دوقلو نیستند تا به این روشنی تفاوت واختلاف بین انسان ها را دریابند. انسان ها با کیدیگر متفاو تاند. علت آن هم روشن است : تفاوت در خانواده ها، فرهنگ ها، والدین، جوامع مختلف و ... . مهم اين است که انسان ها راه برطرف کردن اختلاف ها را فرابگيرند.

راه حل هایی برای بهبود ارتباط با هم اتاقی ها

بهتر است از همان ابتدا با عده ای كه قرار است هم اتاق شوید، نشسته و راجع به آن چه باید رعایت شود گفتگو کنید. بهتر است زمانی را برای این نشست و گفتگو تع یین کنید که برای همه ي افراد مناسب ترین زمان باشد. سپس در مورد قواعد وقوانینی که مایلید میان خود رعایت کنید، صحبت کنید. هنگام گفتگو راجع به موضوعات مختلف، نظر واقعی خود را مطرح کنید نه آن که در رودربایستی  قرار بگیرید یا برعکس، چیزی را به دیگران تحمیل کنید. اگر چنین برخوردهایی انجام دهید در بلند مدت نسبت به دیگران آزرده و از خود عصبانی خواهید شد که در هر دوحالت به ارتباط شما لطمه خواهد خورد.

موضوعاتی که پیشنهاد می شود در چنین جلسات و نشست هایی با کیدیگر صحبت کنید عبارت اند از:

موضوعات کلی و عام :

نظافت اتاق:  تعیین نوع کارهایی که برای نظافت محل زندگی لازم است و تنظیم برنامة نظافت و اختصاص آن به هرکی از هم اتاقی ها و موارد مشابه.

تهیه و آماده کردن غذا:  مشخص کردن برنامة غذایی، تع یین کارها و فعالیت های مرتبط با آن و اختصاص آن به هرکی از هم اتاقی ها و موارد مشابه.

شست و شوي ظروف :  تعیین نوبت های ظرف شویی یا موارد دیگري مرتبط با شست و شو وتعیین هر کی از نوبت ها به کیی از هم اتاقی ها.

خرید مایحتاج و وسایل:  تعیین خریدهای اساسی و کارهای مرتبط با خرید و تقسیم آن به هر کی از هم اتاقی ها، تعیین مادر خرج )کسی که مسئول خریدهاست(، تعیین مقدار هزینه ای که ماهانه یا هفتگی باید پرداخت شود وتوافق دراین مورد که براساس مذاکره و بحث با هم اتاقی ها حاصل می شود.

تنظیم ساعت و زمان :

استراحت: تع یین اوقات استراحت و خواب، مشخص کردن میزان روشنایی و فعالیت هایی که در ساعت خواب و استراحت می توان انجام داد.

مهمانی: مشخص کردن ساعات و مواقعی که می توان مهمانی را به اتاق راه داد و مدت اقامت وی در اتاق و دفعات آن و موارد مشابه.

مطالعه: مشخص کردن ساعات و زمان مطالعه ای که هرکی از هم اتاقی ها نیاز دارد و عادات مطالعة وی و عواملی که در مطالعه ي هم اتاقی ها مشکل یا مزاحمت ایجادمی کند و راه های برطرف کردن آنها

تفریح، گفتگو و بحث: تع یین ساعاتی که برای تفریح، گفتگو و بحث و یا برگزاری جلسات لازم است و فاصلة بین آنها.

اشتراک‌گذاری:

مقالات مشابه

امتیاز و نظرات